zadluzenia.com
zamknij

Liczba urodzonych dzieci maleje

Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że na świat przychodzi w Polsce coraz mniej dzieci. Liczba urodzeń maleje z roku na rok.

 

 

Rodzi się coraz mniej dzieci, a liczba ludności spada

 

Przez pierwsze sześć miesięcy 2018 roku urodziło się ponad 190 tysięcy dzieci. To mniej niż w tym samym okresie rok wcześniej. Co więcej, liczba zgonów od stycznia do czerwca wzrosła o ponad 4 tysiące osób w pierwszym półroczu ubiegłego roku. Podsumowując, ogólna liczba Polaków zmalała o 21 tysięcy.

 

Czy to koniec efektu 500+?

 

Profesor Irena Kotowska, która jest dyrektorem Instytutu Statystyki i Demografii SGH, w rozmowie z serwisem money.pl, tłumaczy, że takie wyniki GUSu mogą być efektem spadkowym Programu 500+. Rządowe wsparcie wpłynęło na liczbę urodzeń dzieci, ale w sposób chwilowy i krótkotrwały. Osoby, które mają już dzieci, decydują się na kolejne, jednak ci, którzy jeszcze nie zdecydowali się na potomstwo, nadal nie planują powiększenia rodziny w njabliższym czasie.

 

Nowy pomysł rządu

 

Minister Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej, Elżbieta Rafalska zapowiedziała kolejny pomysł na wsparcie przyszłych matek. Mowa o specjalnej emeryturze, którą miałyby dostawać te kobiety, które wychowały minimum czworo dzieci i nie pracowały zawodowo. Jak wynika z informacji przekazanych przez Minister, niedługo poznamy projekt ustawy. Serwis money.pl podaje, że nowy pomysł rządu będzie kosztować 915 mln złotych rocznie.

 

Skomentuj artykuł
captcha
~TRTRTR

...Przez pierwsze sześć miesięcy 2018 roku urodziło się ponad 190 tysięcy dzieci... Według danych GUS, na które artykuł się powołuje było 194 tysiące dzieci, a nie 190 tysięcy.   Odpowiedź

~Sailor

Z tego co mi wiadomo to "ponad 190 tysięcy" nie jest sprzeczne z 194 tysiącami. W takim wypadku dane nie są w żaden sposób zakłamane jak Pan sugeruje w komentarzu   Odpowiedź

~TRTRTR

Tak, 194 tysiące to jest ponad 190 tysięcy. Nie jest to dokładnie rzecz rozumiejąc nieprawda. Można było jednak napisać 194 tysiące i nie zajęło by to więcej miejsca. Podobnie jest z wytłuszczonym zdaniem na początku: ...Liczba urodzeń maleje z roku na rok... Co to znaczy? W kontekście programu 500+ chyba niewiele: w 2016 było więcej niż w 2015, w 2017 jeszcze więcej, a w pierwszej połowie 2018 mniej niż w pierwszej połowie 2017 i zapewne w całym roku też będzie mniej. Może Pan oczywiście stwierdzić, że to nie jest sprzeczne z "maleje z roku na rok", bo z roku 2017 na 2018 chyb zmaleje. Ja jednak mam wrażenie, że nieuprzedzony czytelnik z lektury tej notki wyniesie wrażenie, że liczba urodzeń była nieznacznie tylko wyższa od 190 tysięcy, a ponadto że maleje ona od kilu lat. Dlatego podaję dane, żeby czytelnik wiedział. Obecnie trwa pewnego rodzaju kampania dezawuująca program 500+, a przy tym oparta na przeinaczaniu danych statystycznych i wybiórczym ich eksponowaniu. Nie twierdzę jednak wcale, że autorka tej notki świadomie wprowadza czytelników w błąd.   Odpowiedź